De eindbestemming

28 oktober 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Goei avon

Afgelopen maandagochtend zijn we vertrokken uit Oudtshoorn. Wat kun je er nog over zeggen. Veel huizen zijn gebouwd van zandsteen, hebben grote engelse tuinen met veel bloemen en mooie hekjes. Verder is er niet veel noemenswaardig te zien, als dat we al genoemd hebben de vorige keer.

Vanuit Oudtshoorn zijn we doorgereden naar Plettenberg Bay. We hebben een tussenstop gemaakt in het Tsitsikamma national park om te kijken of ik het wereldkampioenschap hangbrugrennen zou winnen. Want welke Poppelier heeft er geen hoogtevrees. Van een afstandje heb ik het eens bekeken. Eerst de maag maar eens gevuld om alle op en aftrappen en vals plat te trotseren. Op een rustig tempo naar de hangbruggen. Het zijn er namelijk 3, ik bedoel maar. Onderweg kwamen we bordjes tegen dat het maar 7 meter hoog zou zijn. Iets hoger dan onze dakgoot. De dames hebben me moed ingesproken en daar gingen we dan. We zullen een foto sturen waar ik een beetje stoer voor me uit sta te kijken maar ik hou wel de brug goed beet. Missie geslaagd en op naar Plettenberg.

Het is een mooi dorpje waar je kuitspieren goed worden getraind. Veel bergen en veel klimmen. Op dinsdagmorgen zijn we een boottocht wezen maken om de walvissen te zien. Eerst vliegt er een klein vliegtuigje over het gebied om te kijken waar de walvissen zich bevinden. Allemaal een zwemvest aan, staat echt uiterst charmant, niet dus. In de boot met 50 man en varen maar. Eerst nog pillen uitgedeeld tegen zeeziekte. We hoeven de vissen tenslotte niet te voeren. Een tijdje gevaren een beetje gedobberd maar helaas. Ze waren weer vertrokken. Die beeten blijven natuurlijk niet wachten op 2 boten met allemaal fototoestellen in de aanslag. Weer een stukje verder gevaren en ja hoor bingo daar was er een. Hij kwam een beetje omhoog en weer zakken. De zeehonden voerde een showtje  op die waren er wel en als kers op de taart nog 2 dolfijnen. Prima, niemand een kotsje gemaakt en weer terug.

De middag heb en we besteed met een bezoek aan een township. We hebben er over nagedacht,  gaan we wel of niet, het hoort ook bij Zuid-Afrika. We sponserde de plaatselijke school, dus vooruit maar. Geef eerlijk toe als je die "huizen" ziet en de omstandigheden, ongelooflijk. De gids woont erzelf ook en een ieder die je tegenkomt maakt een vrolijke indruk. Zo ook de kindertjes die we op de crèche en de basisschool hebben bezocht. Het stuk waarop deze sloppenwijk staat heeft een waanzinnig uitzicht. De bewoners lachen zich rot want de gemeente heeft een weg aangelegd met rotonde voor het geval ze gaan vertrekken. Dan kunnen er hotels worden gebouwd. Want hoe werkt het hier. Als jij een stukje grond in de sloppenwijk pakt en niemand stuurt je binnen 24 uur weg mag jij daar wonen. De gemeente had dit niet gelijk in de gaten, dus de gids zij trots we hebben een verharde weg en een ongelooflijk uitzicht. Voorts hebben de Belgen deze grond gekocht en vervolgens geschonken aan de township bewoners. Zeg maar dag met je handje voor je mooie hotels.

Wanneer jullie de blog bijhouden zie je dat wij vanaf woensdagavond al in Kaapstad zijn. De afgelopen dagen hadden jullie nog te goed van ons.

Nog wat Afrikaanse woorden: Typex is flaterwater. En string is een bodemfloss. Pindakaas is nootjesboter. En een sneltrein is een blitztrein.

We proberen nog een aantal foto's  te versturen maar je weet nooit of het lukt.

Doeg.

1. Car:
    29 oktober 2016
    Jullie genieten...............Maar ik geniet mee!!!
  2. Silvia:
    29 oktober 2016
    Mooi verhalen en foto's! ! Geniet nog maar van de laatste dagen!!! Wij wachten weer op het volgende verslag!!!
  3. José Harms:
    29 oktober 2016
    Leuke verhalen en je merkt dat jullie het geweldig hebben, geniet van de laatste dagen.