Van Graaff Reinet naar Oudshoorn

22 oktober 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Goei avon

We zijn weer een beetje verder naar het westen aan het trekken. Vanuit Lesotho naar Graaff Reinet. In de reisgids stond dat je tegenstellingen in deze reis zou ondervinden. Daar hebben ze gelijk in. Het gedeelte van Lesotho wat wij gezien hebben leven de mensen in hutten en hebben geen stromend water. In Graaff Reinet voel je de Nerderlandse invloed om je heen. De huizen zien er prachtig uit met mooie gevels die je in Amsterdam ook tegen komt. Prachtige huizen vanuit de Hollandse kolonie. Het stadje is in drieen gedeeld. Een stuk voor de zwarten mensen, de gele mensen, en je bergijpt het al het grootste gedeelte is voor de blanken.
Onze logde was geweldig met een leuk pleintje voor de deur waren alle deuren van de andere lodges op uitkomen. Er was een zwembad een leuke bar en gezellige tafeltje om te zitten.

We hadden de keuze om naar de Vallei der Verlatenheid te gaan of in het dorpje rond te wandelen. We hebben voor het laatste gekozen daar we de volgende dag in een uur door het dorp moesten sjeezen. Staan er weer allerlei mensen voor je camera te springen!!!! En die zonsondergang gaan we nog wel een keer bekijken in Egmond.

We waren met zijn vijven, trekken deze reis ook met elkaar op. Een medereiziger komt ook uit Zwijndrecht, hoe klein is de wereld, de andere twee vriendinnen komen uit Apeldoorn en Egmond aan Zee. Heel gezellig en we lachen wat af met elkaar.
Het zijn prachtige huisjes en waren op zoek naar de pastorie het Graaff Reinet huis. Jammer dat stond in de steigers en zou nog een maand duren voordat het klaar was. Er staat een prachtige Nederlandse Hervormde kerk die in etappes werd gebouwd. De Engelse bouwde weer een stukje dan wilde de Hollanders niet achterblijven en voordat ze het in de gaten hadden was het een uit de kluiten gewassen kerk geworden. Konden hem helaas niet aan de binnenkant zien.
Wanneer je uit het rustige stuk wandelt waar je alleen blanken ziet, kom je een redelijke bedrijvigheid tegen van de zwarten mensen. Fruitverkoop en groentes is het meeste. En de enige blanken die er te zien je snapt het dat waren wij van Djoser. Geen moment van onveiligheid gevoeld. De mensen zijn erg aardig.
Het percentage wat werkeloos is, bedraagt 53%. Dat is veel voor zo een kleine stad.

Nog even terug in de reis, voordat we in Graaff Reinet aankwamen hebben we in Steynsburg geluncht bij de tannies. Alle spullen die er staan zijn handgemaakt. Wel eens op een gebreide w.c. bril gezeten? Nee wij hebben het gezien, maar dan gelijk allerlei bellen rinkelen en je fantasie slaat een beetjeop hol. Bril maar omhoog gedaan. Er waren allerlei gehandwerkte voorwerpen waren de zussen erg trots op waren. Het serviesgoed was van Engels porselein en het bestek was van zilver. Zo chique heb ik nog nooit lasanga gegeten.

Onderweg kom je Mandelahuisjes tegen. In de sloppenwijken willen ze de mensen van rennend (lopend) water voorzien en elektrische middelen. De mensen krijgen de huisjes aangeboden om er in te wonen. Wat je ziet is naast zo'n huisje weer een sloppenwijkhuisje, van golfplaat en geen rennend water en andere voorzieningen wordt gebouwd. De mensen uit de sloppenwijkhuisjes kunnen er niet aan wennen en verhuren hun Mandelahuis. Bijzonder toch?
In zo eensloppenwijk zit een hele infrastructuur met winkels en een ziekenhuis en vaak ook artsen.
Een vriend van de reisleider kwam uit de sloppenwijk, heeft een goedbetaalde baan en kon een appartement huren. Hij is naar 3 maanden weer terug gegaan naar de sloppenwijk. Hij miste zijn omgeving en de mensen. Dat er geen voorzieningen waren vond hij het minst erg.

We zitten nu in Oudtshoorn en sinds dagen weer in een hotel en ik zal je zeggen we missen de lodges. Zo gezellig je kon even een praatje maken en zag van alles voor je deur gebeuren.

Wat we vandaag gedaan hebben en morgen weer gaan doen dat horen jullie wel want ik ben MORGEN JARIG. Hoe leuk kan het zijn om je verjaardag in het buitenland te vieren. Dat heb ik ook gedaan jaren geleden met mijn moeder. Ik werd geloof ik 33 en zat in Israël. Nou de groetjes en nog een paar Afrikaanse woorden.

Als je bent overleden ben je afgestorven.
Ga je met pensioen dan treedt je af.
Wandelschoen is een stapschoen.
Een milkshake is een melkschommel.

Doeg.

1. Jolanda van Loon:
    22 oktober 2016
    Heerlijk lezen weer. Kijk al weer uit naar de volgende!
  2. Silvia:
    22 oktober 2016
    Mooi verslag meiden. Hopenlijk hebben jullie beter weer. Alvast heel fijne verjaardag morgen.
  3. Joost Schaberg:
    22 oktober 2016
    Zo ben ik ook weer op de hoogte. Geniet ze en op de 23e.......heel, heel hartelijk gefeliciteerd, een fijne dag en nog vele jaren. Heel veel liefs
  4. Zarja:
    23 oktober 2016
    Gefeliciteerd en een dikke kus van ons!!!!
  5. Carissa:
    Goed verhaal weer!
    Fijne verjaardag!
    Naast restaurant nv80 in Kaapstad is the roundhouse ook een luxe aanrader.
  6. José Harms:
    23 oktober 2016
    Leuk verhaal weer en gefeliciteerd met je verjaardag.
  7. Paula:
    23 oktober 2016
    Birgit, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En wat voor een! Geweldig om zo jarig te zijn. Dan is een jaartje ouder worden helemaal niet erg. Je hebt herinneringen voor wel 5 jaar. Fijn dat we het allemaal zo mee kunnen beleven, ook met alle foto's. Groeten voor iedereen en tot schrijfs.