Weer een paar dagen verder.prima

20 oktober 2016 - Lesotho, Zuid-Afrika

In St. Lucia hebben bij aankomst een boottochtje gemaakt om de nijlpaarden en krokodillen te zien. Een krokodil en legio nijlpaarden. Iedereen zat te wachten tot dat het nijlpaard zjjn grote bek open zou trekken maar zonder succes. Ze gingen bet water in en weg waren ze. Nijlpaarden kunnen niet zwemmen maar wel mega hard lopen. Ongeveer 50 km per uur en ook in het water kunnen ze heel hard lopen. In de de stad lopen ze ook rond. Mocht je er een tegen komen. Loop in een straal van 90 graden weg. Dat is je redding, wij hebben ze niet gezien. De volgende dag zijn we naar het Hluhluwe park geweest. Even een stapje terug, de weg vanuit KNP richting het zuiden wordt de omgeving alsmaar groener. Dus ook in bet park is moeilijk dieren spotten. Het zijn grote weidse heuvelachtige vlaktes. Met veel groen waar de dieren beschut kunnen leven. Maar toch weer mooie foto's kunnen maken. We hebben ontbeten en geluncht in het park. Zo leuk tafelkleedjes op tafel alle spullen netjes neer gezet en ga je gang. Het was ee mooie dag.

Onze reis hebben we vervolgd naar het Royal National Park en verbleven in Natal. Bij aankomst in onze lodge had je een geweldig uitzicht. We hadden een Out if Africa uitzicht. We miste alleen de olifanten nog. De volgende dag hebben we in het park gewandeld en genoten van de prachtige natuur en watervallen. Het was een geweldige ervaring.

Gisteren zjjn we aangekomen in Lesotho. Net over de grens ging de bus op slot. Het zag er niet prettig uit. Erg vervuild, kinderen bedelend langs de weg en mensen die je liever zagen gaan dan komen. Na ongeveer 15 minuten rjjden waren we de stad uit en kwamen aan in onze lodge. We werden zingend verwelkomt door het personeel, altijd leuk. Vanmorgen regende het pijpenstelen en het had de hele nacht geregend en geonweerd. Wandelen in de bergen ging niet door wel een villagetour. Dat was indrukwekkend, alles gaat nog op de traditionele wijze. Er is veel armoede en HIV heerst hier in overvloed. 38% van de bevolking is er mee besmet. Veel kindjes zijn wees en worden opgevangen door de lokale bevolking. Ik heb foto's mogen maken van de kindjes. Ze vonden het leuk maar je krijgt er een onprettig gevoel bij. Een dame uit het dorp vertelde dat de kinderen er naar uitkeken. Dat geloven we dan maar. Er was nog een dorpsberaad waarbij het stamhoofd een echtelijke ruzie moest beslechten. Hoe het is afgelopen weten we niet. Vervolgens zijn we nog bij een schoooltje geweest. De kinderen krijgen gratis basisonderwijs. Echter wanneer je geen uniform kan veroorloven wordt het lastig. Kinderen komen in hun dagelijkse kloffie naar school en worden uitgelachen. Het middelbaar onderwijs is niet gratis, dus niet voor een ieder toegankelijk. Er bestaat geen subsidiepot hiervoor. Lesotho is de armste provincie van Afrika.

Het weer laat ons zoals ik al schreef een beetje in de steek. Veel regen en ook een beetje koud. Wij kunnen ons erop kleden en een middagje vrij is ook niet erg. Morgen vertrekke  we naar Graaf Reinet om o.a. de zonsondergang te zien. Nog vlug even alles opladen want de stroom is hier beschikbaar tussen 17.00 en 22.00 uur, iedere avond.

Voorik het vergeet nog even een paar Afrikaanse woorden. Een zandweg is een stofpad. Take away eten is meeneemeten. Adembenememend is asemrovend. Eten in blik is blikjeskost. En een foto maken is een foto trekken.

Tot de volgende keer.

1. Kyra poppelier:
    20 oktober 2016
    Meiden, Een super leuk verslag en geweldig om te lezen. Jullie zien heel veel. Fijn..wij hebben ook niet te klagen: om de dag zien wij hele mooi gave tropische vissen!!!!!
  2. Carissa:
    20 oktober 2016
    Jullie worden helemaal ondergedompeld in de Afrikaanse cultuur. ..mooi om te zien en lezen! Hebben jullie ook foto's van jezelf in Afrika?
  3. Paula:
    21 oktober 2016
    Leuk om te lezen. Wat ik deze keer haast nog leuker vond, was de foto met die 2 meisjes. Net als overal: een beetje ondeugend poseren en dan toch stiekem je tong uitsteken. Geweldig.
    Groetjes.
  4. José Harms:
    22 oktober 2016
    Genieten doen jullie zeker, nog veel plezier groetjes